Анотація
In press
У своїй лекції для студентів-медиків перших курсів початку ХХ століття видатний вчений Василь Якович Данилевський ділився з майбутніми лікарями своїми думками про медичну освіту та її реформу. Автор зауважував, що якщо стародавній медицині був притаманний містичний характер, то підготовка до роботи лікарів ХХ століття йшла вже виключно шляхом інтелекту. Проте, на думку Данилевського В.Я., така підготовка була ще недосконалою, тісно пов'язаною із шкільним навчанням. У такому випадку головним завдання школи є набуття здатності до серйозної систематичної праці, розвитку інтелекту, дисципліни для продовження занять вищої освіти. До 60-х років викладання на медичних факультетах відбувалось за старими незмінними програмами. Потім молоді вчені внесли свіжий струмінь європейської науки завдяки Університетському статуту 1863 р., що дав широку автономію університетам для поліпшення підготовки молодих лікарів. Однак негативний вплив наступного Університетського статуту 1884 р. перекреслив попередні здобутки розвитку медичної освіти. Медичний факультет виявився більш чутливим, ніж інші факультети до підвищення ролі попечителя навчального округу та ректора університету, який тепер став обиратися міністром народної освіти. Звісно, що вся сила у людях, а не у статутах, деклараціях, циркулярах. Дайте хороший статут людям, не підготовленим до справи, і ладу не буде. Не одне насіння впливає на сходи, а й ґрунт, на якому роблять посів. Отже головне завдання вищої освіти зводиться до вміння вибрати гідних кандидатів на кафедри, які змогли б реформувати навчання в медицині. Треба відмовитися від ілюзії створення будь-яких ідеально правильних реформ, не зважаючи при цьому на реальні умови життя, традиції, навички та підготовку учасників, з їх побутовими та психологічними особливостями.
Ключові слова: медичний факультет, статут, підготовка лікарів.
Посилання
Statute on Imperial Universities of 1863 [Imperial Decree to the Senate. – On the Approval of the General Statute of Imperial russian Universities]. 18 Jun 1863.
Statute on Imperial Universities of 1884 [Imperial Decree to the Senate. – On the Approval of the General Statute of Imperial russian Universities]. 23 Aug 1884.
Danylevskyi VYa. A doctor, his vocation and education. Introductory readings. Kharkiv: All-Ukrainian State Publishing House; 1921. 416 p.
Danylevsky VYa. Memories of an old professor. (Autobiography). Ryabchenko VV (compiler). Kharkiv: Rarities of Ukraine; 2018. 356 p.
Beletska OM (compiler). An example of service: a collection of works by V.Ya. Danylevsky and materials about his activities. Kharkiv: "Fort" Publishing House; 2007. 528 p. [In Ukrainian].
Danylevskyi VYa. The organization of higher medical education in leading European countries and domestic universities under the liberal Statute of 1863 and after the reform of 1884. Work and Life. 1923.
Sumtsov NF. Obituary of V.Ya. Danylevskyi. Kharkivski gubernski vedomosti [Kharkiv Provincial News]. 1898.
Kerschensteiner G. Begriff der Arbeitsschule [The Concept of the Labor School]. Leipzig: B.G. Teubner Verlag; 1912. 128 p. [In German].
Smith J. Medical Education in the 21st Century: Challenges and Innovations. New York: Springer Publishing; 2020. 320 p.
Brown A. Digital Transformation of Healthcare Education: From Theory to Practice. London: Elsevier Academic Press; 2022. 278 p.
Kovalenko IP. Corruption in the Healthcare System: Modern Challenges and Counteraction Mechanisms. Kyiv: Medicine Publishing House; 2021. 215 p. [In Ukrainian].
World Health Organization. Global Strategy on Human Resources for Health: Workforce 2030. Geneva: WHO Press; 2022. 156 p.
Shevchenko AS, Shevchenko VV, Brown GW. The preventive direction of modern theories of health and health-saving in public health and education. Inter Collegas. 2024;11(1):45-51. DOI: 10.35339/ic.11.1.ssb.
Maslach C, Leiter MP. Burnout in Health Professions: A Comprehensive Guide. 3rd ed. Boston: Jones & Bartlett Learning; 2021. 412 p.
Heera HS, Najar SSH, Shevchenko АS, Lytvynenko O Yu. Valeological relationship of physical workability with health indicators. Inter Collegas. 2023;10(1):33-6. DOI: 10.35339/ic.10.1.hns.
Taylor D, Hrynkow C. Competency-Based Medical Education: Principles and Applications. Chicago: AAMC Press; 2023. 189 p.
Shevchenko AS, Shevchenko VV, Prus VV. Competencies in Higher Education Standards of Ukraine: Definition, Content and Requirements for the Formation Level. In: Auer ME, Cukierman UR, Vendrell Vidal E, Tovar Caro E. (eds). Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 911. P. 421-8. Cham: Springer; 2024. DOI: 10.1007/978-3-031-53382-2_41.
OECD. The Future of Medical Education: Policy Perspectives. Paris: OECD Publishing; 2023. 231 p.
Biletska OM, Markovska OV, Shevchenko АS, Latohuz SI, Polonnik IA, Sushetska AS, Astapova IaV, Hurbych OS. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on health and illness (1921): annotated translation. Medicine Today and Tomorrow. 2024;93(3):92-103. DOI: 10.35339/msz.2024.93.3.bms. [In Ukrainian].
Biletska OM, Markovska OV, Shevchenko АS, Latohuz SI, Manucharyan SV, Voroshylova YeI, Lutsenko EYu, Polonnik IA. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on science, university and faculty selection (1921): annotated translation. Experimental and Clinical Medicine. 2024;93(3):86-97. DOI: 10.35339/ekm.2024.93.3.bms. [In Ukrainian].
Biletska OM, Korneyko IV, Markovska OV, Shevchenko АS, Aleksanian KA, Cherkova NV, Dushyk LM. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on the doctor, the patient, and the successes of medicine (1921): annotated translation. Inter Collegas. 2024;11(3):53-9. DOI: 10.35339/ic.11.3.bkm.
Biletska OM, Shevchenko АS, Gubina-Vakulik GI, Latohuz SI, Polonnik IA, Voroshylova YeI, Hurbych OS, Bilyi YeYe. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on the doctor, society, culture and medicine (1921): an annotated translation. Medicine Today and Tomorrow. 2025;94(1):20p. In press. DOI: 10.35339/msz.2025.94.1.bsg. [In Ukrainian].
Shevchenko AS, Shtefan LV, Lytvynenko MV, Yushko TG, Brown GW, Tishchenko OM. Ethics of valeological research in higher education institutions. Inter Collegas. 2024;11(4):8p. In press. DOI: 10.35339/ic.11.4.ssl.
Hafferty FW, Franks R. The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Acad Med. 1994;69(11):861-71. DOI: 10.1097/00001888-199411000-00001. PMID: 7945681.
Ottenberg AL, Pasalic D, Bui GT, Pawlina W. An analysis of reflective writing early in the medical curriculum: The relationship between reflective capacity and academic achievement. Med Teach. 2016;38(7):724-9. DOI: 10.3109/0142159X.2015.1112890. PMID: 26609870.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.