Анотація
Проблема забезпечення повноцінної вищої освіти при підготовці кваліфікованих фахівців на сьогодні є актуальним завданням медичних закладів вищої освіти (ЗВО) не тільки України, а й усього цивілізованого світу. За останні роки в Харківському національному медичному університеті значно збільшилась кількість іноземних студентів, що навчаються англійською мовою (приблизно 3500 із 85 країн світу). Одним з найважливіших педагогічних завдань будь-якого ЗВО є робота зі студентами, спрямована на більш швидку й успішну їх адаптацію до системи навчання, до нової системи соціальних відносин, на освоєння ними нової ролі студентів. У дослідженні взяли участь 372 іноземних студента англомовної форми навчання І–VІ курсів Харківського національного медичного університету (223 чоловіків та 149 жінок) середнього віку (19±3) роки, яких розділили на три групи: до І групи увійшли 194 студента з Індії; до ІІ – 96 студентів із країн Азії (Пакістан, Ліван, Сірія); до ІІІ – 82 студента з країн Африки (Судан, Туніс, Марокко, Єгипет, Намібія, Ізраїль). В ході роботи виявлені основні психосоціальні чинники ризику розвитку станів дезадаптації іноземних студентів: зміна життєвого стереотипу; необхідність адаптації у новому колективі; важкий матеріал для вивчення, складна термінологія; сувора дисципліна навчання, необхідність відпрацювань пропущених занять та лекцій. Також студенти не дотримуються звичного режиму дня (навчання і відпочинку), спостерігається надмірне вживання спиртних напоїв, паління, мають ознаки Інтернет-залежності. Обстежені студенти відмічають у себе дефіцит позитивних емоцій; усвідомлюють недостатній рівень навчальної підготовки; низький рівень мотивації; недосконалість механізмів психологічного захисту; відсутність навичок саморегуляції. Отримані у ході дослідження дані щодо психодіагностичних проявів дезадаптивних станів у студентів обумовлюють напрямки методів корекції та профілактики порушень їх адаптації.
Ключові слова: адаптаційні механізми, прояви станів дезадаптації, навчання, медична освіта.
Посилання
Kozhyna HM, Zelenska KO, Gajchuk LM, Haustov MM, Zelenska HM. A medical-psychological view of the problem of adaptation of English-speaking junior year students to educational activities. Materials of the LI educational and methodical conference "English-language teaching at KhNMU: current state, problems and prospects" (Ukraine, Kharkiv, KhNMU, 31 Jan 2018). P. 54-6. Available at: http://surl.li/gqumu [in Ukrainian].
Markovskyi VD, Katsapov DV, Krainenko OV, Vasylieva OV, Potapov SM, Oliinyk AO, Baliuk OH. Adaptation of foreign students of higher medical educational institutions to the educational process. Materials of the All-Ukrainian educational and scientific conference with international participation "Credit-modular system of organization of the educational process in higher medical (pharmaceutical) educational institutions of Ukraine" (Ukraine, Ternopil, 2014). Part 2. P. 643-4. [In Ukrainian].
Korobchanskyi VO, Rezunenko YuK, Herasymenko OI, Katelevska NM, Bohachova OS. Current issues of formation of motivation to study among students of Kharkiv National Medical University. Medical education. 2018;4:141-4. Available at: http://surl.li/gqumh [in Ukrainian].
Sinajko VM, Khaustov MM. Comprehensive assessment of the dynamics of mental disadaptation of students at a medical higher educational institution. Archive of psychiatry. 2018;24(4(95)):212-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2018_24_4_11 [in Ukrainian].
Pereira MA, Barbosa MA, de Rezende JC, Damiano RF. Medical student stress: an elective course as a possibility of help. BMC Res. Notes. 2015;8: 430. DOI: 10.1186/s13104-015-1399-y. PMID: 26358029.
Babatina SI. Peculiarities of time perception and experience of students on the stage of adaptation and identification. Science and education. 2013;7:120-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_28 [in Ukrainian].
Kozhyna AM, Markova MV, Grinevich YG, Zelenskaya EA. The problem of the undergraduate students of universities III-IV accreditation levels. Archives of Psychiatry. 2011:17(4(67)):32-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2011_17_4_9 [in Ukrainian].
Vashkite I, Khaustov M. Features of the clinical picture of depressive disorders of different registers in university students. Inter Collegas. 2019;2(6):112-9. DOI: 10.35339/ic.6.2.112-119.
Zorach IA, Lipka O. Adjustment to higher education among students with mental health disorders. Higher education research & development. 2022;42(1):1-17. DOI: 10.1080/07294360.2022.2052815.
Hritsuk OV. Students’ emotional states as metacognitive formation. Science and Education. 2014;6:30-4. Available at: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_6_8 [in Ukrainian].
Pshuk NG, Slobodianiuk DP. Role of psychosocial factors in the genesis of social exclusion among student youth. Ukrayinskij visnik psihonevrologiyi [Ukrainian Herald of Psychoneurology]. 2015;23(2(83)):86-91. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uvp_2015_23_2_21 [in Ukrainian].
Hamilton M. The assessment of anxiety states by rating. Br J Med Psychol. 1959;32:50-5. Available at: https://dcf.psychiatry.ufl.edu/files/2011/05/HAMILTON-ANXIETY.pdf
Hamilton M. A rating scale for depression. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1960;23:56-62. Available at: https://dcf.psychiatry.ufl.edu/files/2011/05/HAMILTON-DEPRESSION.pdf
Spielberger CD. Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). PaloAlto, CA; 1983. 78 p. Available at: http://surl.li/luixh