Соціально-психологічні предиктори розвитку дезадаптації іноземних студентів англомовної форми навчання
PDF

Ключові слова

адаптаційні механізми
прояви станів дезадаптації
розлади адаптації

Як цитувати

Васильєва, О. (2021). Соціально-психологічні предиктори розвитку дезадаптації іноземних студентів англомовної форми навчання. Експериментальна і клінічна медицина, 90(2), 58-64. https://doi.org/10.35339/ekm.2021.90.2.vas

Анотація

Процес адаптації здобувачів вищої освіти – одна з найактуальніших проблем сучасного суспільства, бо саме від цього напряму залежить успішність у навчанні, особистісний розвиток та формування позитивного ставлення до вибраної професії майбутнього фахівця. Метою роботи було дослідження соціально-психологічні предикторів розвитку дезадаптації іноземних студентів англомовної форми навчання. Було проведено комплексне клініко-психологічне, клініко-анамнестичне та психодіагностичне обстеження 372 іноземних студентів (223 чоловіка та 149 жінок у середньому віці [19±3] роки) англомовної форми навчання І–VІ курсів Харківського національного медичного університету. Усіх обстежених буде розділено на три групи: І група – 194 студента із Індії; ІІ група – 96 студентів із країн Азії (Пакистан, Ліван, Сирія); ІІІ група – 82 студента із країн Африки (Судан, Туніс, Марокко, Єгипет, Намібія, Ізраїль). В результаті дослідження виявлені високий рівень психологічної дезадаптації у 2,1 % студентів першої групи, 1,3 % студентів другої групи та 2,9 % студентів третьої групи; виражений рівень дезадаптації – у 6,1 %, 11,5 % та 12,6% відповідно; помірний рівень дезадаптації – у 25,1 % студентів першої групи, 26,2 % другої групи та 31,3 % студентів третьої групи; незначний рівень – у 31,5%, 33,9% та 35,1% студентів відповідно. 35,2% студентів першої групи, 27,1 % студентів другої групи та 18,1 % студентів третьої групи не виявляли ознак психологічної дезадаптації. Клініко-психологічна структура дезадаптивних станів була представлена астено-депресивним, гіперстезичним, тривожним та дисфоричним синдромами. Дослідження дозволило зробити висновок, що у формуванню розладів адаптації у іноземних студентів англомовної форми навчання притаманна багатофакторна обумовленість, тісно пов’язані соціальні та психологічні фактори, що визначає специфіку проявів дезадаптивних реакцій та станів.

Ключові слова: адаптаційні механізми, прояви станів дезадаптації, розлади адаптації.

https://doi.org/10.35339/ekm.2021.90.2.vas
PDF

Посилання

Khaustov MM, Hordiienko NO, Poruchikov VV, Kolotilov OV. A new strategy for the development of medical education in Ukraine: integration of the experience of industry leaders. Materials of the scientific-practical conference with international participation "Public health in Ukraine: problems and ways to solve them in ensuring public health in Ukraine" (to the 95th anniversary of the founding of the department of public health and health care management of KhNMU), Ukraine, Kharkiv, 24 Oct 2018. P. 139-40. Available at: https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/21858 [in Ukrainian].

Voronenko YuV. Fysun YuI. Actual problems of the development of the system of training foreign students in higher medical (pharmaceutical) educational institutions. All-Ukrainian conference "Problems of studying foreign students in medical higher educational institutions of Ukraine" (Ukraine, Ternopil, 19–20 Apr 2002). Ternopil: Medical education; 2002. P. 14. [In Ukrainian].

Starodubtseva Yu. Clinical phenomenology of adaptation disorders in people with computer dependency. Journal of Education, Health and Sport. 2018;8(11):852-6. DOI:10.35339/ic.5.4.188-190

Nykonenko YuP. Psychological factors of maladjustment among university students. Proceedings of the IX International Scientific and Practical Conference "Personality Experience: Theory and Practice" (Ukraine, Nizhyn, 27–28 Feb 2020). P. 181-5.

Letik I, Vasylieva O, Potapov S. Educational work with foreign students as a key to the formation of the creative personality of the future doctor. Scientific Notes of the Department of Pedagogy. 2015;37:189-96. Available at: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/2086 [in Ukrainian].

Kozhyna AM, Markova MV, Hrynevych YeG, Zelenska EA. The problem of the undergraduate students of universities III-IV accreditation levels. Arkhiv psykhitrii [Archive of psychiatry]. 2011;17(4(67)):32-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2011_17_4_9 [in Ukrainian].

Chaban OS, Khaustova OO, Trachuk LYe. Ways to improve the effectiveness of teaching medical students majoring in medical psychology. Medical psychology. 2016;1:3-8. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2016_11_1_3 [in Ukrainian].

Leshchina IV. Clinical structure of mental and behavioral disorders at persons intense brainwork. Bulletin of problems in biology and medicine. 2011;1(2):131-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpbm_2011_1_26 [in Ukrainian].

Pshuk NG, Slobodianiuk DP. Role of psychosocial factors in the genesis of social exclusion among student youth. Ukrains'kyi visnyk psykhonevrolohii [Ukrainian Herald of Psychoneurology]. 2015;23(2(83)):86-91. Available at: https://is.gd/EhkQsJ [in Ukrainain].

Ohman E, Alinaghizadeh H, Kaila P, Hult H, Nilsson GH, Salminen H. Adaptation and validation of the instrument Clinical Learning Environment and Supervision for medical students in primary health care. BMC Med Educ. 2016;16(1):308. DOI: 10.1186/s12909-016-0809-8. PMID: 27905932.

Enns A, Eldridge GD, Montgomery C, Gonzalez VM. Perceived stress, coping strategies, and emotional intelligence: A cross-sectional study of university students in helping disciplines. Nurse Educ Today. 2018;68:226-31. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.06.012. PMID: 30053557

Mahmoud JSR, Staten R, Hall LA, Lennie TA. The relationship among young adult college students' depression, anxiety, stress, demographics, life satisfaction, and coping styles. Issues Ment Health Nurs. 2012;33(3):149-56. DOI: 10.3109/01612840.2011.632708. PMID: 22364426.

Malakhov PS, Asieieva YuO, Volynko VV, Kharitonova AS. Problems of adaptation of medical students. Medical psychology. 2016;11(2):3-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2016_11_2_3