Механізми формування та система психотерапевтичної корекції станів дезадаптації у студентів медичного закладу вищої освіти
PDF

Ключові слова

студенти-медики
розлади адаптації
механізми формування
медико-психологічна підтримка
психоосвіта
психотерапія
психопрофілактика

Як цитувати

Хаустов, М. (2020). Механізми формування та система психотерапевтичної корекції станів дезадаптації у студентів медичного закладу вищої освіти. Експериментальна і клінічна медицина, 83(2), 43-49. https://doi.org/10.35339/ekm.2019.83.02.06

Анотація

Проведено комплексне обстеження 412 студентів ІІ–V курсів Харківського національного медичного університету обох статей, віком 17–22 років. Усіх обстежуваних було розділено на три групи: I група – 215 студентів, мешканців Східної України; II група – 87 студентів, мешканців Луганської та Донецької областей, які вступили на навчання до ХНМУ до початку АТО; III група – 110 студентів, переселенців з зони АТО. Як показали результати дослідження, студенти-переселенці виявляють більш високий рівень розладів адаптації, порівняно зі студентами І та ІІ груп. Встановлено, що структура розладів адаптації представлена депресивним, неврастенічним, тривожним та дисоціативним синдромокомплексами. Патогенетичну значущість у формуванні дезадаптивних станів у студентів-медиків мають: зміна життєвого стереотипу, важкий навчальний матеріал, недосконалість механізмів психологічного захисту, відсутність навичок саморегуляції, неконструктивні копінг-стратегії, ситуації тривалої психічної напруги. Для студентів-переселенців стресогенним чинником є необхідність адаптації у новому та статус вимушеного переселенця. Прогностично значущими у формуванні розладів адаптації є збудливість і неврівноваженість, конфліктність у відносинах, тривожна помисливість, дезорганізація поведінки, неспроможність до саморегуляції, нездатність успішно долати стресові ситуації, діяти в умовах невизначеності, ригідність, фіксованість на травматичних і негативних переживаннях. Базисом розвитку станів дезадаптації студентів є високі рівні соматизації, депресії та тривоги за шкалою SCL-90-R; переважання важкого депресивного та тривожного епізодів за шкалою Гамільтона; клінічні прояви за лікарняною шкалою тривоги і депресії, переважання інтенсивної та екстенсивної нервово-психічної напруги. Базуючись на отриманих даних, нами розроблено систему медико-психологічної підтримки студента-медика в період навчання, що передбачає застосування комплексного психотерапевтичного, психоосвітнього та психопрофілактичного впливів та доведено її ефективність.
https://doi.org/10.35339/ekm.2019.83.02.06
PDF

Посилання

Kozhyna H., Mykhaylov V., Vyun V. (2017). The phenomenon of psychological adaptation to the professional activities of doctors. European psychiatry. The Journal of the European psychiatric association, April, 2017. vol. 41, pp.690–691.

Yureva L.N. (2017). Krizisy professionalnoy deyatelnosti vracha i puti ikh preodoleniya [Crises of the doctor’s professional activities and ways to overcome it]. Zdorovia Ukrainy – Health of Ukraine, № 2 (41), pp. 23–24 [in Russian].

Malakhov P.S., Asieieva Yu. O., Kharitonova A.S. (2016). Problemnist adaptatsii studentiv–medykiv [Problematic adaptation of medical students]. Medychna psykholohiia – Medical Psychology, № 2, pp. 3–5 [in Ukrainian].

Vyun V. (2017). Modern system of medical-psychological support of the internship doctors at the stage of postgraduate education. Intercollegas, №3 (4), pp. 139–141.

Aimedov K.V., Strelbytska S.M. (2014). Profesiina mobilnist maibutnikh fakhivtsiv u protsesi navchannia u VNZ: kompetentnisnyi pidkhid [Professional mobility of future professionals in higher education: A Competent Approach]. Naukovo-metodychnyi zhurnal «Naukovi pratsi», seriia pedahohika – Scientific-methodical journal "Scientific works", a series of pedagogy, vol. 251, № 239, pp. 49–52 [in Ukrainian].

Pshuk N.H., Slobodianiuk D.P. (2015). Rol psykhosotsialnykh chynnykiv v genezi sotsialnoi dezadaptatsii u studentskoi molodi [The role of psychosocial factors in the genesis of social maladaptation in student youth]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii – Ukrainian Journal of Psychoneurology, vol. 23, № 2 (83), pp. 86–91 [in Ukrainian].

Kiosieva O.V. (2016). Psykhopatolohycheskaia kharakterystyka еmotsyonalnoу sferі u studentov mladshykh kursov [Psychopathological characteristics of the emotional sphere in undergraduate students]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii –

Ukrainian Journal of Psychoneurology, vol. 24, № 1 (86), pp. 60–63 [in Ukrainian].

Chaban O.S., Khaustova O.O., Trachuk L.Ie. (2016). Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti navchannia studentiv za spetsialnistiu «Medychna psykholohiia» [Ways to improve the effectiveness of students' training in the specialty «Medical Psychology»]. Medychna psykholohiia – Medical Psychology, № 1, pp. 3–8 [in Ukrainian].

Kozhyna H.M., Markova M.V., Hrynevych E.H., Zelenska K.O. (2011). K probleme adaptatsyonnoho syndroma studentov mladshykh kursov VUZov III– IV urovnei akkredytatsyy [To the problem of the adaptation syndrome of junior university students of III – IV accreditation levels]. Arkhiv psykhitrii – Psychiatry Archive, vol. 17, № 4 (67), pp. 32–35 [in Ukrainian].

Kovalenko M.V. (2014). Strukturnyi analiz perfektsionizmu u studentiv vyshchykh navchalnykh medychnykh zakladiv [Structural analysis of perfectionism among students of higher educational establishments]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii – Ukrainian Journal of Psychoneurology, vol. 22. № 3 (80), pp. 65–68 [in Ukrainian].

Kozhyna H.M., Viun V.V., Zelenska K.O. (2017). Metod likuvannia rozladiv adaptatsii [The method of treatment of adjustment disorders]. Informatsiinyi lyst pro novovvedennia v systemi okhorony zdorovia, № 200–2017, Kyiv, 4 s. [in Ukrainian].