Експериментальна і клінічна медицина https://ecm.knmu.edu.ua/ <p>Засновник, редакція та видавець: <strong>Харківський національний медичний університет</strong></p> <p>Журнал включено до Переліку наукових фахових видань України в галузі медичних наук, <a title="Українська наукова періодика, реєстр" href="https://nfv.ukrintei.ua/view/5b1925e17847426a2d0ab36e" target="_blank" rel="noopener"><strong>категорія Б</strong></a> (наказ МОН України від 24.09.2020 № 1188) за спеціальностями: <strong>221 </strong>- стоматологія, <strong>222 </strong>- медицина, <strong>224 </strong>- технології медичної діагностики та лікування, <strong>225 </strong>- медична психологія, <strong>227 </strong>- терапія та реабілітація</p> <p>Print ISSN<strong> 2414-4517. </strong>Online ISSN<strong> 2710-1487</strong></p> <p>Рішення <a href="https://webportal.nrada.gov.ua/">Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення</a> № 1499 від 09.05.2024 про державну реєстрацію друкованого ЗМІ (Протокол № 15, ідентифікатор медіа R30-04631)</p> <p><strong>Адреса редакції та видавця:</strong><br>Україна, 61022, Харків, пр. Науки, 4<br>Тел. +38 063 069 9000 (з понеділка до п'ятниці 9:00-17:00 за українським часом, крім святкових днів)<br>E-mail: ecm.journal@knmu.edu.ua, as.shevchenko@knmu.edu.ua</p> <p>DOI: <strong>10.35339/ekm</strong></p> uk-UA as.shevchenko@knmu.edu.ua (Шевченко Олександр Сергійович) admin@ecm.knmu.edu.ua (Tech support) Mon, 31 Mar 2025 00:00:00 +0300 OJS 3.1.2.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Лекція Василя Яковича Данилевського про медичну освіту та її реформу (1921): коментований переклад https://ecm.knmu.edu.ua/article/view/10.35339.ekm.2025.94.1.bsg <p><strong>In press</strong></p> <p>У своїй лекції для студентів-медиків перших курсів початку ХХ століття видатний вчений Василь Якович Данилевський ділився з майбутніми лікарями своїми думками про медичну освіту та її реформу. Автор зауважував, що якщо стародавній медицині був притаманний містичний характер, то підготовка до роботи лікарів ХХ століття йшла вже виключно шляхом інтелекту. Проте, на думку Данилевського В.Я., така підготовка була ще недосконалою, тісно пов'язаною із шкільним навчанням. У такому випадку головним завдання школи є набуття здатності до серйозної систематичної праці, розвитку інтелек­ту, дисципліни для продовження занять вищої освіти. До 60-х років викладання на медич­них факультетах відбувалось за старими незмінними програмами. Потім молоді вчені внесли свіжий струмінь європейської науки завдяки Університетському статуту 1863 р., що дав широку автономію університетам для поліпшення підготовки молодих лікарів. Однак негативний вплив наступного Університетського статуту 1884 р. перекреслив попередні здобутки розвитку медичної освіти. Медичний факультет виявився більш чутливим, ніж інші факультети до підвищення ролі попечителя навчального округу та ректора університету, який тепер став обиратися міністром народної освіти. Звісно, що вся сила у людях, а не у статутах, деклараціях, циркулярах. Дайте хороший статут людям, не підготовленим до справи, і ладу не буде. Не одне насіння впливає на сходи, а й ґрунт, на якому роблять посів. Отже головне завдання вищої освіти зводиться до вміння вибрати гідних кандидатів на кафедри, які змогли б реформувати навчання в&nbsp;медицині. Треба від­мовитися від ілюзії створення будь-яких ідеально правильних реформ, не зважаючи при цьому на реальні умови життя, традиції, навички та підготовку учасників, з їх побутовими та психологічними особливостями.</p> <p><strong><em>Ключові слова: </em></strong><em>медичний факультет, статут, підготовка лікарів.</em></p> О.М. Білецька, О.С. Шевченко, Г.І. Губіна-Вакулік, С.І. Латогуз, І.А. Полоннік, І.П. Злепко , Н.Г. Риндіна, Є.Є. Білий Авторське право (c) 2025 Білецька О.М., Шевченко О.С., Губіна-Вакулік Г.І., Латогуз С.І., Полоннік І.А., Злепко І.П., Риндіна Н.Г., Білий Є.Є. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ https://ecm.knmu.edu.ua/article/view/10.35339.ekm.2025.94.1.bsg Sat, 15 Mar 2025 00:00:00 +0200